OLL kommentoi terveystutkimuksen tuloksia – ratkaisuissa korostuvat liikunta, yhteisöllisyys ja elämäntilanteen moninaisuus

Opiskelukyvyn ja jaksamisen tukemisessa on aika siirtyä tutkimustuloksista tekoihin. OLL:n varapuheenjohtaja Tekla Hahl puhui KOTT-tutkimustuloksia käsitelleessä webinaarissa liikkuva korkeakoulu -toiminnan mahdollisuuksista ja opiskelijoiden yksilöllisten elämäntilanteiden huomioimisesta.

Viime vuonna tehty kyselytutkimus osoittaa opiskelijoiden hyvinvoinnin nopeasti saatavan ja pitkäjänteisen tuen tarpeen. Joka kolmas korkeakouluopiskelija oli psyykkisesti kuormittunut. 30–34-vuotiaista opiskelijoista joka neljäs koki yksinäisyyden tunteita ja lähes puolet heistä koki opiskeluun liittyvään ryhmään kuulumattomuutta. Lisäksi opiskelevien naisten syömishäiriöön sairastumisen riski oli 26 prosenttia ja kaikista opiskelijoista kolmasosa käytti liikaa alkoholia.

Yli puolet opiskelijoista liikkui terveysliikuntasuosituksiin katsoen liian vähän. Toisaalta vähäinenkin liikunta voi auttaa palautumisessa, ja masennus- ja ahdistusoireet olivat vähäisempiä säännöllisesti liikkuvien keskuudessa.

"Pitkät luennot ja viime aikoina lisääntynyt itsenäinen opiskelu vaativat yhä enemmän huomiota liikkuvaan opiskeluun ja opintojen tauottamiseen."

“Monipuolisten korkeakoululiikunnan palveluiden lisäksi tarvitaan liikkuvaa opiskelua, sillä liiallisen paikallaanolon haittoja ei voi kompensoida vain kuntoliikuntaa lisäämällä. Uusimmat korkeakoululiikunnan valtakunnalliset suositukset korostavatkin koko korkeakouluympäristön liikunnallistamista, paikallaanolon tauottamista ja istumisen vähentämistä”, OLL:n varapuheenjohtaja Tekla Hahl kommentoi 14.3. järjestetyssä Tuloksista tekoihin -webinaarissa.

“Pitkät luennot ja viime aikoina lisääntynyt itsenäinen opiskelu vaativat yhä enemmän huomiota liikkuvaan opiskeluun ja opintojen tauottamiseen. Korkeakouluyhteisö voi vaikuttaa opiskelijan mielen hyvinvointiin osallistumalla liikkuva korkeakoulu -toimintaan ja kehittämällä sitä omassa toiminnassaan.”

“Liikkuva korkeakoulu tarkoittaa arkisia asioita: Pidetään tauko pitkällä luennolla eikä vain yritetä säästää aikaa. Myös teknologia voi auttaa lähtemään liikkeelle opiskelun lomassa”, Hahl sanoi.

Tutkimukseen vastanneista opiskelijoista lähes puolet olivat kokeneet opiskelu-uupumusta, jonka merkkejä on kyynisyys, kokonaisvaltainen väsymys ja vähentynyt opiskeluun sitoutuneisuus. Opiskeluhuollon opintopsykologit ja opiskelijaterveydenhuollon mielenterveyspalvelut ovat olleet ruuhkautuneita enemmän tai vähemmän koko koronapandemia-ajan. KOTT-tutkimuksen mukaan opiskelijat kokevat mielenterveyspalvelujen saannin riittämättömäksi.

"Yhteisöllisyys vaikuttaa mielen hyvinvointiin. Tarvitaan monipuolisia tapahtumia koko korkeakouluyhteisölle myös ilman alkoholikulttuurin vahvaa vaikutusta.”

“Opiskelukykyä edistetään parhaiten tukemalla opiskelijan voimavaroja ja mahdollistamalla itsensä monipuolinen kehittäminen. Korkeakouluopiskelijan yksilöllinen elämäntilanne muodostuu opintojen lisäksi muistakin tekijöistä, kuten iästä, terveydentilasta, perheestä, työstä, vapaaehtoistoiminnasta ja harrastuksista”, Hahl kommentoi.

“Yhteisöllisyys vaikuttaa mielen hyvinvointiin. Tarvitaan monipuolisia tapahtumia koko korkeakouluyhteisölle myös ilman alkoholikulttuurin vahvaa vaikutusta.”

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksella (KOTT) kerätään säännöllistä tietoa opiskelijoiden kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, opiskelukyvystä ja tuen tarpeesta. Vuoden 2021 KOTT-tutkimuksella selvitettiin myös koronan vaikutuksia opiskelijoiden hyvinvointiin. THL toteutti tutkimuksen yhteistyössä Kelan kanssa 18-34 vuotiaiden perustutkinto-opiskelijoiden kohderyhmälle.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tuire Ranta-Meyer: Leikkivä ihminen uskaltaa liikkua korkeakoulussa

    Julkaistu:

    Tässä blogitekstissä Tuire Ranta-Meyer Metropolian ammattikorkeakoulusta pohtii, saako ammattikorkeakoulussa olla mielikuvittelujohtajia ja hulluusmestareita, kuten Littlen toimistossa? Voisiko luova, tänään vähän hassahtaneelta tuntuva idea olla huomenna kehitystä eteenpäin vievä voima? Löytyykö korkeakoululiikuntaan sellaisia näkökulmia, joissa opiskelijan ei tarvitse puhkua urheilullista voimaa voidakseen osallistua, harrastaa omilla ehdoillaan ja nauttia fyysisestä aktiivisuudesta askel − tai vaikkapa ranteen pyöritys kerrallaan.

    Lue lisää artikkelista: Tuire Ranta-Meyer: Leikkivä ihminen uskaltaa liikkua korkeakoulussa

  • Koronan aiheuttamaa hyvinvointivajetta korjataan liikunnalla

    Julkaistu:

    Koronarajoitusten pakottama etäopiskelu altistaa opiskelijan helposti keskittymisvaikeuksille, kehon kiputiloille ja yksinäisyydelle. Jo ennen koronaa opiskelijat istuivat päivittäin lähes 11 tuntia. Näiden faktojen valossa korkeakoululiikunta on opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin välttämätön tukipilari nyt koronan loppuvaiheessa sekä opiskelun siirtyessä takaisin kampuksille.

    Lue lisää artikkelista: Koronan aiheuttamaa hyvinvointivajetta korjataan liikunnalla

  • Ruotsinkielinen seminaari Liikkuva Korkeakoulusta 27.11.2020

    Julkaistu:

    Finlands Svenska Idrotts järjesti Liikkuva opiskelu -aiheisen seminaarin ruotsiksi 27.11.2020. Seminaariin osallistui Opiskelijoiden Liikuntaliiton puolesta vuoden 2020 varapuheenjohtaja Sanna-Maria Ahl. Hän piti siellä esityksen opettajien merkityksesta osana opiskelijoiden matalankynnyksen liikkumista.

    Lue lisää artikkelista: Ruotsinkielinen seminaari Liikkuva Korkeakoulusta 27.11.2020