Juili lähtee liikahtamalla

Juiliiko sinuakin runsas istuminen? Kaipaatko luennoilla pausseja paikallaan oloon? Tutustuttuasi tähän sivuun tiedät, miksi ja miten opetuksessa voidaan lisätä virkeyttä ja parantaa oppimistuloksia paikallaan oloa tauottamalla. Pienillä teoilla saat aikaan suuren vaikutuksen!

Juilia, verbi, nuutua, kolottaa, särkeä, puuduttaa, lamauttaa, olla lihas- tai muita kipuja. Juili, substantiivi, tympeä tyyppi, joka inhoaa oppimista, lamauttaa aivot ja särkee selkää.

Kun istuminen juilii, kolottaa ja lamauttaa, Juili täytyy kesyttää. Miten sinä vähennät istumista ja pidät itsesi virkeänä töissä ja opinnoissa? Jaa vinkkisi!

Tällaisia vinkkejä olemme saaneet lomakkeella ja somessa tunnuksella #juili:

Yksityiskohtainen imurointi poistaa tehokkaasti sekä kropan että mielen juilia.

Tuoli syrjään, sähköpöytä oikealle korkeudelle ja tasapainolauta jalkojen alle.

Juili kesytetään ottamalla etäpalavereista kaikki hyöty irti ja kävelemällä ulkona palaveeratessa!
Tasapainolaudalle seisoskelemaan töitä tehdessä. Pieni heiluminen rauhoittaa ja parantaa keskittymistä. Olen monipuolistanut etähommien työskentelyasentoja seisomapisteellä. Lisäksi yritän tehdä ainakin pari asiointireissua kävellen päivässä. Laiskana biojätteen tyhjentäjänä haju pakottaa aika-ajoin kesken etätyöpäivän ravaamaan raput ala ja ylös roskikselle, mainio taukojumppa!
Aina kun etäpalaverissa jotkut puhuvat päällekkäin, ääni tai kuva pätkii, esitys ei aukea tai on muita teknisiä haasteita, teen jonkun venytys-/aktivointiliikkeen. Henkilökohtainen lemppari on niska-hartiaseudun liikkeet, joita voi tehdä istuen tai seisten.

Miksi tauottaa paikallaanoloa ja toiminnallistaa opetusta?

  1. Korkeakouluopiskelijat istuvat keskimäärin 10 tuntia päivässä. Vain 16 % heistä istuu alle 8 h päivässä.
  2. Pienelläkin liikunnalla voidaan merkittävästi lisätä aivojen hapensaantia, mikä näkyy keskittymiskyvyn, tiedonkäsittelyn ja muistin tehostumisena eli parempina oppimistuloksina.
  3. Liiallisen paikallaanolon mukana tuomia terveyshaittoja voidaan ehkäistä vain tauottamalla sitä. Pitkä paikallaanolo ei kompensoidu sen jälkeisellä supersporttailulla. — Lyhyt tauko paikallaanolosta kerran 30 minuutissa riittää!

Kun Juili vaivaa, kokeile toiminnallisempaa opetusta:

  • Anna lupa ja kannusta opiskelijoita seuraamaan luentoa seisten tai nousemaan välillä ylös — jokaisen opetuskerran alussa. Vähentää istumista jopa 60 %!
  • Näytä esimerkkiä opettamalla seisten, jos mahdollista.
  • Pystyporinat: aktivoi opiskelijoita ja syvennä oppimista seisten tehtävillä pienryhmäkeskusteluilla.
  • Nostata: opiskelijat kerran 30 minuutissa ylös tuoleista tai liikuskelemaan muuten.
  • Kävelymatka materiaalien luo: Opettaja ei jaa, vaan opiskelija noutaa.
  • Fyysinen äänestys: Suorita äänestykset antamalla vaihtoehdoiksi keholla tehtävät liikkeet.
  • Standing ovation: käytetään tilaisuus antaa aplodit seisten. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: arvostuksen osoitus ja fyysinen aktiivisuus.
  • Puheenvuorot seisten: pyydä opiskelijaa nousemaan ylös puheenvuoron ajaksi.
  • Jumppauta muutamalla aktivoivalla liikkeellä tai näytä lyhyt taukojumppavideo Youtubesta.
  • Pyydä taukojumppaa korkeakoulusi liikuntapalveluilta.

Muista!

  • Ota keinot käyttöön vähitellen — testaa ja totuttele!
  • Sovella liikuntarajoitteisille — myös pyörätuolissa istuen voi liikehtiä.

Inspiraatiota Juilin kesyttämiseen