Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessä
Tiesitkö, että asennon vaihtelu ja liikuskelu opiskelun lomassa palauttaa kaivatun skarppiuden ruutujen ääreen ja sulattaa jumit kropasta! Helsingin yliopiston ranskan kielen opettaja Suvi Kotkavuori kirjoitti opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöstä ja parhaista vinkeistä etäopetusta vaivaavan Juilin karkoittamiseksi Suomen kieltenopettajien Tempus-lehteen.

Helsingin yliopiston ranskan kielen opettaja Suvi Kotkavuori on opettanut ranskaa etänä vuoden verran ja pian huomasi kaipaavansa virkeyttä ja vuorovaikutusta verkko-opetukseen. Niinpä lähdimme mietitimään, miten sitä voisi toteuttaa ja miten kertoa niistä myös muille opettajille. Syntyi Juili lähtee liikahtamalla -sivusto, jonka synnystä ja annista Suvi kirjoittaa lehtijutussaan.
Lue juttu Tempus-lehden verkkosivuilla!
Liitteet
-
tempus221_juili-1.jpeg (jpeg, 673 kB)
Lisää aiheesta opetuksen aktivoiminen
9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esite
Luennot ja oppitunnit muodostavat pääosan opiskelusta. Valitettavasti myös istumisesta. Siksi myös paikallaan olon tauottamiseen kannattaa vaikuttaa opetuksen kautta. Opettaja voi helposti mahdollistaa ja kannustaa paikallaan olon tauottamista opiskelijan arkipäivässä. Ota tästä vinkit talteen!
Lue lisää aiheesta 9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esitePieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurille
Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä 26(2).
Lue lisää aiheesta Pieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurilleJuili lähtee liikahtamalla (video)
Juiliiko sinuakin runsas istuminen? Kaipaatko luennoilla pausseja paikallaan oloon? Opiskelijoiden Liikuntaliitto ja Yliopistojen opetusalan liitto tiivistävät videolla hauskasti, miksi ja miten opetukseen saadaan virkeyttä ja parempia tuloksia lisäämällä liikettä.
Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla (video)Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetus
Yliopiston ranskan kielen opettaja ja Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Suvi Kotkavuori kertoo blogissaan kollegansa Tia Patengen tarinan kohti liikunnalisempaa opetusta. Blogissa Suvi on haastatellut Tiaa, joka kertoo, miten hän on kokenut "pulpettitoman opetuksen" ja mitä se on opettanut hänelle. Blogissa käytetyt sitaatit ovat Tia Patengen.
Lue lisää aiheesta Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetusLisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajille
Centria-ammattikorkeakoulun opetushenkilökunnalle järjestettiin avoin koulutus opettajien mahdollisuuksista lisätä liikettä opetukseen.
Lue lisää aiheesta Lisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajilleToiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksesta
Näin rakennat aktiivisen ja vähemmän paikallaan oloa sisältävän oppitunnin mihin tahansa oppiaineeseen!
Lue lisää aiheesta Toiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksestaLiikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot
Opiskelijoiden liikkumista voi ja kannattaa opinnollistaa korkeakouluissa: opintopisteet ovat yksi hyvä motivaattori liikunnan lisäämiseen! Opinnollistaminen myös lisää liikuntaan käytettävissä olevaa aikaa, kun liikkuminen on samalla "opiskelua".
Lue lisää aiheesta Liikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?
”Perinteinen akateeminen 90 minuutin luento on yksi suurimmista staattista istumisaikaa tuottavista tekijöistä Suomen korkeakouluissa”, on todennut istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitellyt liikuntatieteen tohtori ja korkeakoululiikunnan asiantuntijatyöryhmän jäsen Arto Pesola.
Lue lisää aiheesta 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?Sivua päivitetty viimeksi 29.11.2023