Jussi Ansala: Kuntavaalit ja pyöräily - Hyvän opiskelu- ja työmatkapyöräilyn pyhä kolmiyhteisyys: pyörä, reitti ja lukko

Julkaistu: Kategoria: Blogi Asiasanat:

OLL:n hallitus päätti kesäkuussa jäsenyhteisöjen lausuntojen pohjalta liiton 2021 kuntavaalitavoitteista. Ensimmäinen tavoite tai paremminkin ratkaisu kuuluu näin: Pyöräilyolosuhteita tulee kehittää ja kaupunkipyöräverkostoja kasvattaa – pyöräily on loistavaa hyötyliikuntaa kaikille asukkaille, myös opiskelijoille. Tässä blogikirjoituksessa käsittelen tätä kuntavaaliteemaa lähinnä oman satulatuntuman pohjalta.

Pyöräilystä on puhuttu jo aiempinakin vuosina paljon. Vuoden 2017 kuntavaaleissa se oli yksi Olympiakomitean Liikkujanpolku -verkoston tavoitteista ja iloksemme se on jo muutaman suuren poliittisen puolueen omassa liikuntapoliittisessa, tai vastaavassa, tavoitepaperissa. Mutta miksi me haluamme puhua pyöräilystä edelleen?

Vastaus on helppo: pyöräily on usein se taito, jonka opimme lapsena ennen kouluun menoa. Se liikuttaa meitä monta vuotta ennen kuin saamme ajaa mopolla tai autolla. Ja vaikka taskussa olisikin ajokortti, pyörä liikuttaa meitä edelleen.

Pyöräily on helppo ja joskus jopa nopeampi liikkumistapa kuin auto. Pyöräily ei kuluta teitä eikä lisää ilmansaasteita. Pyöräilyä voikin kuvata monella tapaa vaivattomaksi ja hyväksi tavaksi kulkea eikä sen edistäminen ole muilta liikkumistavoilta pois.
Monet työikäiset ovat vaihtaneet työmatkansa pyöräilyyn ekologisista sekä terveyttä edistävistä syistä, mutta opiskelijalle syy on lisäksi taloudellinen.

Pyöräily on helppouden lisäksi edullista eikä se sido joukkoliikenteen aikatauluihin.

Kolmiyhteyden ensimmäinen lenkki

Kuvassa pyöriä telineessä.

Kuten otsikko jo viittaa, ilman pyörää ei pyöräilystä tule mitään. Filosofit toteaisivat, että pyörä on pyöräilyn välttämätön ehto. Mielestäni liian usein, kun puhumme pyöräilyolosuhteiden kehittämisestä, unohdamme tämän olosuhteista tärkeimmän.

Ei ole itsestään selvää, että kaikilla opiskelijoilla on pyörä tai edes mahdollisuus sen hankintaan. Muistan itsekin, kuinka opiskeluaikana edullisenkin pyörän hankinta oli iso investointi, jota piti tarkkaan harkita.

Ammattilaisen tekemä pyörähuolto on usein opiskelijan ulottumattomissa. Jo omana opiskeluaikana pyörän huoltaminen ammattilaisella tuntui silkalta mahdottomuudelta. Minulle on edelleen hankala mieltää, että miten ihmeessä pyörän perushuolto voi maksaa melkein puolet edullisen pyörän hankintahinnasta. (Ajattele itse, jos kymppitonnin auton vuosihuolto maksaisi 5000e!)

Viime vuosina laadukkaiden kaupunkipyörien verkostoja on rakennettu menestyksellisesti sekä isompiin kaupunkeihin että pienempiin kuntiin. Parhaiten olen nähnyt pääkaupunkiseudun kaupunkipyöräverkoston massiivisen kasvun, mutta kaupunkipyöriä on hankittu myös pienempiin kaupunkeihin, kuten Raumalle.

Kaupunkipyörät tarjoavat edullisen ja oivan ratkaisun pyöräilyn välttämättömän ehdon täyttymiseen. Koska kaupunkipyöriä myös huolletaan säännöllisesti, tämäkin tärkeä turvallisuustekijä on ratkaistu.

Pyörä ei ole kuitenkaan pyöräilyn riittävä ehto

Kuvassa kädet pitelevät puhelinta, jossa on auki karttasovellus. Taustalla näkyy polkupyörä.

Toinen keskeinen pyöräilyn olosuhde, mikä pitää olla kunnossa, on pyörällä kuljettava reitti. Jos käy pyörälenkillä, ei ole niin väliä, mikä reitti on kunnossa, kunhan edes joku on.

Mutta jos pyörää käyttää opiskelu- tai työmatkojen kulkemiseen, on olennaista, että kodin ja oppilaitoksen tai työpaikan välinen reitti on pyöräilylle sopiva. Luksusta on koko matkan kulkeva pyörätie tai kevyen liikenteen väylä, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat selkeästi erotettu omille puolilleen.

Kun pyöräreittiä vielä ylläpidetään ympärivuotisesti myös talvipyöräilystä tulee kuntoilun lisäksi pelotonta nautintoa – kunhan vaan hankkii vähintään eteen nastarenkaan. Opiskelijapaikkakunnista esimerkiksi Oulu on erityisen tunnettu talvipyöräilyn suurkaupunki

Kolmas lenkki

Pyöräilyn pyhän kolmiyhteyden viimeiseksi lenkiksi minulla oli useita vaihtoehtoja, kuten riittävä fyysinen kunto, pyöräilyyn sopiva vaatetus tai laadukas kypärä. Valitsin kuitenkin omaan kolminaisuusoppiin lukon tai paremminkin kunnollisen lukitsemismahdollisuuden.

Itselleni on nykyään mahdotonta ajatella pyörää ilman kunnollista lukkoa. Markkinoiden järeinkään lukko ei kuitenkaan vielä takaa kotiinlähdön hetkellä pyörän löytymistä. On välttämättömyys, että korkeakoulujen kampukset ja piha-alueet varustetaan ajanmukaisilla ja riittävillä telineillä, joihin pyörän saa turvallisesti rungosta lukittua.

Tämän blogin kirjoitti Opiskelijoiden Liikuntaliiton korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija ja innokas työmatkapyöräilijä Jussi Ansala.

Lähikuvassa korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija Jussi Ansala. Ansalalla on päässään pyöräilykypärä ja hän on matkalla töihin.

Aiheesta lisää:

Opiskelijoiden Liikuntaliiton kuntavaalitavoitteet vuoden 2021 vaaleihin.

Liikkujan polku -verkoston kuntaesimerkit 2017 kuntavaaleihin löytyvät esitysmuodossa täältä.

Pyöräilyn hyödyistä ja muusta kiinnostavasta löytyy tietoa esimerkiksi Pyöräilykuntien verkoston ja Pyöräliiton verkkosivuilta.

Velog-sivut antavat hyviä vinkkejä pyöränhuoltoon sekä pyörälle että kuskille.

Hyvät esimerkit kaupunkipyöristä voit kurkata esimerkiksi Rauman kaupungin sivuilta. Ja talvipyöräilystä esimerkkiä voit katsoa vaikka Oulun seudun pyöräilyn sivuilta.

Runkolukkoja tuottavat monet valmistajat, yksi esimerkki on AlusHel Oy:n sivuilta.

Jussi Ansala

Korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija

Kirjoittajaprofiili: Jussi Ansala

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanna-Maria Ahl: Kuntavaalit - kaukainen käsite vai suuret suunnitelmat?

    Julkaistu:

    Kuntavaalit, eduskuntavaalien vähemmän tunnettu sisarus. Olet varmaankin jo kuullut? Oletko äänestänyt? Vai oletko jättänyt äänestämättä, koska äänestit jo niissä ”oikeissa” vaaleissa?

    Lue lisää artikkelista: Sanna-Maria Ahl: Kuntavaalit - kaukainen käsite vai suuret suunnitelmat?

  • Liisa Reinola: Korkeakouluopiskelijat ‒ helposti unohdettu käyttäjäryhmä

    Julkaistu:

    Usein puhutaan lasten ja nuorten liikunnasta ja heidän tasa-arvoisista harrastusmahdollisuuksistaan. Kuinka tietyt lajit ovat kalliita harrastaa, mutta kuinka liikunta on tärkeää kehityksen, sosiaalisten suhteiden ja jopa terveyden kannalta. Kun heidän asiansa on saatu jotenkin kuntoon, hypätään useampi kymmenen vuotta eteenpäin ja keskustellaan vanhusten liikuntamahdollisuuksista. Liikunta näytteleekin todella suurta osaa heidän terveytensä ja toimintakykynsä tukemisessa. Heille täytyy siis tarjota mahdollisuus turvalliseen kuntosaliharjoitteluun, lähellä olevat lenkkipolut ja kaupungin liikuntapalveluiden ohjatut eläkeläisryhmät.

    Lue lisää artikkelista: Liisa Reinola: Korkeakouluopiskelijat ‒ helposti unohdettu käyttäjäryhmä

  • Löytyykö liikuntaa edistävä ehdokas kuntavaalikoneista?

    Julkaistu:

    Kävimme muutamien vaalikoneiden kysymykset läpi ja tutkimme, kuinka suuressa osassa liikunta niissä on. Erityisesti kiinnitimme huomiota siihen, miten opiskelijoiden liikkuminen oli huomioitu kysymyksissä.

    Lue lisää artikkelista: Löytyykö liikuntaa edistävä ehdokas kuntavaalikoneista?