Studerande och lärare vill sitta mindre och få in mer rörelse i undervisningen

Publicerat: Kategori: Meddelande Taggar:

I en ny video kämpar Studerandenas Idrottsförbund (OLL) och Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL för att minska stillasittande och för aktiv undervisning. Videon Rörelse jagar bort Smärte sammanfattar hur det går att tämja ”Smärte” som uppstår av att sitta stilla – alltså hur vi får mer energi och bättre resultat genom att införa mer rörelse i undervisningen.

”Högskolestuderande sitter upp till 11 timmar per dag, vilket är för mycket med tanke på hälsan. Rekommendationerna för högskoleidrotten, som publicerades redan 2018, förutsätter att högskolornas planlösningar och verksamhetskultur ändras så att studerande sitter mindre”, säger OLL:s ordförande Julia Tuuri.

”Distansundervisningen under coronatider har reducerat högskoleundervisningen till videoseminarier och enligt utredningar ökat lärares och studerandes utmattning. Många lärare funderar på hur de kan öka välbefinnande och få ens någon slags fysisk aktivitet till Zoom-lektionerna utöver pausgympa”, säger Jonna Kangas, styrelsemedlem i YLL.

OLL och lärare samlar också in lärares och studerandes tips om och erfarenheter av att tämja ”Smärte”. Vi samlar in tips på webbsidan för OLL:s projekt Högskolan i rörelse på adressen oll.fi/juili och i sociala medier med hashtaggen #juili.

Se videon Rörelse jagar bort Smärte nedan! Videon är textad på finska, svenska och engelska.

Mer information:

Studerandenas Idrottsförbund, Sakkunnig inom högskoleidrott Anni Liina Ikonen, +358 44 780 0219, anniliina.ikonen@oll.fi

Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL / Helsingfors universitets lektorer HYL, ordförande Suvi Kotkavuori, suvi.kotkavuori@helsinki.fi

Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL / Helsingfors universitets lektorer HYL, sekreterare Jonna Kangas, jonna.kangas@helsinki.fi

Du kanske också är intresserad av

  • Ninni Kuparinen: Liikkuva korkeakoulu - Avain passiivisuuden lukkoon?

    Publicerat:

    Ninni Kuparinen on Opiskelijakunta KOE hallituksen jäsen ja Lappeenrannan kampuspuheenjohtaja. Liikunnallisesti LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksella moni asia on hyvin. Mutta kehittämisen kohteita löytyy aina. Ninni kertoo oman näkökulmansa, miksi Liikkuva Korkeakoulu -toimintaa tarvitaan.

    Läs mer om artikeln: Ninni Kuparinen: Liikkuva korkeakoulu - Avain passiivisuuden lukkoon?

  • Tuire Ranta-Meyer: Den lekande människan vågar motionera i högskola

    Publicerat:

    I den här bloggtexten frågar jag om yrkeshögskolor får ha fantasiledare och ”tokighetsmästare” som i Littles byrå? Kan en kreativ idé som känns lite knäpp idag vara en driftkraft för utvecklingen i morgon? Kan vi hitta sådana perspektiv på högskoleidrott som inte kräver att studerande är fulla av sportig styrka för att kunna delta i idrott, att motionera självständigt och att njuta av fysisk aktivitet ett steg − eller till exempel en roterande handled i taget?

    Läs mer om artikeln: Tuire Ranta-Meyer: Den lekande människan vågar motionera i högskola

  • Markus Halonen: Att sprida kunskap är centralt i att främja fysisk aktivitet 

    Publicerat:

    Målet att öka fysisk aktivitet i högskolekulturen är invecklat, och det lönar sig att se på målgruppen ur olika synvinklar för att nå det. Naturligtvis är det viktigt att påminna om den nytta som motion har och de skador som fysisk inaktivitet orsakar, men vi behöver också mer detaljerad information när vi vill förädla det nya vi lär till verksamhet som ökar fysisk aktivitet. I augusti 2020 ordnade projektet Tikissä työelämään en serie på tre webbseminarier som granskade nyttorna med motion och idrott, men även eventuella skador, bland annat vad gäller hjärnhälsa och den nya motionsrekommendationen.

    Läs mer om artikeln: Markus Halonen: Att sprida kunskap är centralt i att främja fysisk aktivitet