Kandidera till OLL:s styrelse?
Brinner du av iver att främja högskolestuderandes välbefinnande och hälsa? Vill du påverka förhållandena för studentmotionen och idrottspolitiken på nationell nivå? I Studerandenas Idrottsförbunds styrelse är allt detta möjligt! Vi uppmuntrar varmt alla som är intresserade av en aktivare studerandekultur att söka sig till OLL:s styrelse.
Här finns information beträffande styrelsearbetet och att söka till styrelsen. På sidan hittar du information om:
- Studerandenas Idrottsförbund
- Varför söka till OLL:s styrelse?
- Vad gör styrelsen i Studerandenas Idrottsförbund?
- Hur framskrider ansökningsprocessen?
- OLL:s stöd till kandidaterna
Om du vill kan du ladda ner Handboken för styrelsekandidater i elektroniskt format (PDF) här. Mera information får du även från OLL:s kansli.
Det här är Studerandenas Idrottsförbund
Studerandenas Idrottsförbund (OLL) är är den nationella paraplyorganisationen för högskoleidrotten. Vi hjälper högskolor att utveckla idrottstjänster och en kultur av fysisk aktivitet, påverka beslutsfattare på uppdrag av studenter och stödja studentidrott. Vi är den enda organisationen vars uppdrag är att främja rörligheten för högskolestudenter. Uppdraget utförs av en årligen vald styrelse och fast personal.
Vårt mål är att alla studerande rör på sig tillräckligt med tanke på sin hälsa och sitt välbefinnande.
Som paraplyorganisation utvecklar vi studenters rörlighetsvillkor både vid yrkeshögskolor och universitet. Våra medlemsorganisationer, alltså studerande- och studentkårerna med deras studenter samt högskolornas med deras idrottsväsen är vårt förbunds hjärta.
Vi har ett mångsidigt verksamhetsfält. Vi är officiellt en idrottsorganisation och förutom medlemmar våra intressentgrupper består av annat student- och ungdomsorganisationer, högskolor, organisationer inom idrotts-, social- och hälsosektorn, statliga organ samt internationella organisationer. Vi gör nära samarbete även med de andra studentorganisationerna Finlands studerandekårers förbund SAMOK och Finlands studentkårers förbund FSF.
Vårt kansli ligger i Sportens hus i Sockenbacka, Helsingfors, i samma hus som många idrotts- och motionsföreningar. Man behöver inte flytta till Helsingfors för att jobba i OLL:s styrelse.
Förbundets högsta makt ligger hos förbundsmötet som ordnas varje år. Vid förbundsmötet har studerande- och studentkårerna ett röstantal som baserar sig på deras medlemsantal. Varje högskola har en röst. Förbundsmötet fastställer riktlinjerna för förbundets verksamhet och ekonomi samt väljer styrelsen för följande år.
Varför söka till OLL:s styrelse?
På Studerandenas Idrottsförbund är arbetet för ökat välbefinnande en hjärtesak och gruppandan är utmärkt! Förbundet har en tät arbetsgemenskap bestående av sakkunniga, som styrelsen får arbeta med bland olika samhälleliga frågor.
Vi främjar högskolestuderandenas välbefinnande framför allt genom rörelse och synvinkeln av fysisk aktivitet, från vilken vi också närmar oss andra aspekter som påverkar studieförmåga. Därför behövs det kunskap om till exempel studenthälsovård, jämställdhetsfrågor och utveckling av rörelse- och studieinfrastruktur i intressebevakningen av studerandeidrotten.
Vi agerar därmed som en del av hela studentrörelsens sociala och välfärdspolitiska inflytande, tillsammans med FSF och SAMOK. Oavsett om din mandatperiod är ett valår eller inte, kan du komma att bekanta dig med både lokalt och nationellt inflytande.
Förutom påverkansarbetet är vi involverade i verksamheten kring studentidrottstävlingar och förbundets vardag omfattar många organisatoriska verksamhetsområden. Du kommer att få träffa människor på olika orter och eventuellt utomlands, stärka dina kommunikationskunskaper med uppträdanden och du får fördjupa dig i förvaltningens verksamhet. Tack vare den lilla styrelsen kommer du att bekanta dig med all verksamhet, oavsett ditt ansvarsområde.
Under en mandatperiod hinner du lära dig mycket om intressebevakning och organisationsverksamhet. Under OLL-året kommer du att samla nyttiga arbetslivsfärdigheter i en säker och uppmuntrande miljö. Därtill kommer du att utvidga ditt nätverk bland idrotts-, motions- och ungdomsbranschens aktörer.
Vad gör styrelsen i Studerandenas Idrottsförbund?
Styrelseposter
Styrelsen för Studerandenas Idrottsförbund består av en ordförande, en till två vice ordförande och högst två styrelsemedlemmar. Styrelsens mandatperiod är ett kalenderår. Styrelsen är ett organ som fastställer riktlinjer, fattar beslut och med mandat från förbundsmötet styr verksamheten tillsammans med förbundets anställda.
Ordföranden och vice ordförandena bildar ett arbetsutskott som i den mån det är möjligt deltar i förbundets dagliga verksamhet. Arbetsutskottets medlemmar fungerar som faddrar för medlemsorganisationerna och träffar sina fadderorganisationer tillsammans med förbundets sakkunniga. Tack vare fadderverksamheten får arbetsutskottet bekanta sig närmare med medlemsorganisationernas representanter och högskolorna.
Styrelsemedlemmarna deltar i styrelsens beslutsfattande, och om de vill kan de också delta i förbundets övriga verksamhet. Varje styrelse själv beslutar om ansvarsfördelningen i början av sin mandatperiod. Nedan kan du läsa exempel på styrelsens ansvarsfördelning.
För förtroendeuppdrag utgår arvode, vars storlek beslutas av förbundsmötet. Syftet med arvodet till styrelsens ledamöter är att möjliggöra deltagande i föreningens dagliga verksamhet. År 2025 kommer den månatliga ersättningen till ordföranden att vara 1 700 euro och för vice ordförandena 1 250 euro. Till en styrelseledamot betalas ett årligt arvode på 2 200 euro.
Ordförande
Ordföranden koordinerar styrelsens verksamhet och presiderar under styrelsens möten. Ordföranden leder förbundets verksamhet i nära samarbete med generalsekreteraren och fungerar som representant för förbundet. Dessutom deltar ordföranden i förbundets påverkansarbete och träffar intressentgruppernas representanter.
Vice ordförande
Vice ordförandenas huvudsakliga uppgift är att stödja ordföranden och fungera som en del av arbetsutskottet. Vice ordförandena delar mellan större ansvarsområden såsom påverkansarbete, Högskolan i rörelse-verksamheten, evenemang och kommunikation.
Styrelsemedlemmar
I styrelsemedlemmarnas arbetsbeskrivning ingår att delta i förbundets beslutsfattande och traditionellt att ansvara för nätverket för högskolornas idrottsväsen. Om de vill, kan styrelsemedlemmarna också delta i förbundets övriga verksamhet, till exempel den strategiska planeringen av förbundets verksamhet och andra aktuella projekt. Beroende på eget intresse tar styrelsearbetet mellan 2 och 10 timmar i veckan, så du kan kombinera förtroendeuppdraget med arbete eller studier.
Personalen och styrelsen i samarbete
Styrelseledamöter bildar team och arbetar par med medarbetare som fokuserar på ett mer specifikt definierat område av förbundets verksamhet. Tidigare har vi pratat om sektorer, men i takt med att verksamheten utvecklats och årliga prioriteringar förändrats har den strikta indelningen i sektorer blivit mindre tydlig. Verksamheten kan exempelvis visualiseras med hjälp av medlemsservicepaketen som visas i bild 1.
Bild 1. Förbundets medlemsservicepaket.
Förbundet har idag fem fast anställda: generalsekreterare, specialsakkunnig inom högskoleidrott, sakkunnig inom högskoleidrott, kommunikationschef och sakkunnig inom evenemang och utbildning. I det följande beskrivs de verksamhetsområden där personalen och styrelsen samverkar.
Ledning och administration
Det ledande arbetsparet består vanligtvis av generalsekreteraren och ordföranden. De leder förbundets verksamhet, ansvarar för administrativa uppgifter, ekonomi och fungerar som förpersoner. Att utveckla arbets- och organisationskulturen är också ordförandens och generalsekreterarens ansvar.
Högskolan i rörelse-team
Sakkunniga inom högskoleidrott, kommunikationschefen och och 1–2 vice ordförande bildar ett etablerat Högskolan i rörelse-team. De koordinerar utvecklings- och påverkansarbetet inom högskolesidrotten, vilket utförs bland annat i form av valpåverkan, Högskolan i rörelse-verksamhet och SHVS-samarbete.
Kommunikations
Kommunikationschefen paras vanligtvis ihop med en av vice ordförandena. Tillsammans ansvarar de för att planera förbundets kommunikation, innehållsproduktion och samordning mellan olika sektorer.
Evenemang och studentidrott
Evenemang och studentidrott leds vanligtvis av en sakkunnig inom evenemang och utbildning tillsammans med en vice ordförande. De koordinerar Idrottsrikt högskolan-utskottet, organiseringen av de studerandenas FM-tävlingar och annan tävlingsverksamhet, samt de praktiska arrangemangen för olika medlemsevenemang.
Hur framskrider ansökningsprocessen?
Före förbundsmötet
Vem som helst kan ställa upp som styrelsekandidat för OLL. Ordföranden och vice ordförandena måste dock vara högskolestudenter vid tidpunkten för valet. Officiella nomineringar görs under förbundsmötet (se “Under förbundsmötet” nedan) men ofta nominerar förbundets medlemsorganisationer kandidater på sina egna möten i god tid före förbundsmötet.
Om du vill kandidera till styrelsen lönar det sig att i god tid be om hjälp från ditt eget student- eller studerandekår eller kårkontor. Du kan också fråga förbundets styrelseledamöter och anställda om styrelseaktiviteter. Du kan be OLL:s kommunikationchef om hjälp när du vill informera andra medlemsorganisationer om din kandidatur.
Efter publiceringen av din kandidatur lönar det sig att aktivt kommunicera om din verksamhet och dina mål i OLL. Inför förbundsmötet erbjuder vi synlighet för alla kandidater på våra kanaler. Vi kommer att kontakta de kandidater som meddelats till oss mer i detalj när förbundsmötet närmar sig.
Under förbundsmötet
Vi rekommenderar för kandidaten att närvara vid förbundsmötet, eftersom det på förbundsmötet kommer att finnas ytterligare ett tillfälle för medlemsorganisationerna att höra kandidaterna och deras tankar. Den officiella anmälan om kandidaturen äger rum vid förbundsmötet. På dagordningens första eller andra dag, under "Val av förbundets ordförande" och/eller "Val av förbundets styrelseledamöter", ska en av delegaterna för förbundsmötet med rösträtt nominera dig. Vi uppmanar dig att kandidera redan på första dagen. Nomineringen sker med hjälp av ett elektroniskt formulär och ett anförande i aktuell punkt på dagordningen. Kandidaterna har även möjlighet att hålla ett presentationstal i slutet av varje dags agendapunkter.
På förbundsmötet kommer att hållas en kandidatpanel, då medlemsorganisationerna har möjlighet att höra kandidaternas tankar. Förbundets styrelse arrangerar panelen och i slutet kan medlemmarna ställa egna frågor. Förutom kandidater som redan kandiderat kan personer som funderar på att kandidera delta i panelen.
Efter paneldiskussionen fortsätter förbundsmötet som vanligt. Under dagen kommer punkterna "Val av förbundets ordförande" och "Val av ledamöter i förbundets styrelse" att behandlas igen, och då kan man ännu kandidera. Beslut fattas under denna behandling och därmed innan öppningen av punkten är det sista stunden att lägga fram förslag om kandidatur (sker på samma sätt som den första dagen som beskrivs ovan). De nya nomineringarna genomgås i början av behandlingen av punkterna, varefter de kandidater som presenterades första dagen och de nya kandidaterna hinner hålla ett presentationstal. Efter orden kommer det att hållas en röstning om det finns fler kandidater än det finns styrelseposter att söka. Alternativt anges urvalet direkt. Efter valet har de valda möjligheten att säga några ord till förbundsmötet.
Om förbundmötet kan deltas på distans, fungerar nomineringar, panelen och andra förbundsmötets praxis på samma sätt på distans och närvarande. I början av och under förbundsmötet ges det ännu detaljerade instruktioner till mötesdeltagarna. Vid det här skedet är det värt att fråga om saker som inte är tydliga för dig, så att förbundsmötet löper smidigt.
Deltar du som kandidat i förbundsmötet på distans är det värt att satsa på valarbetet inför förbundsmötet. Delta i förbundets evenemang, där du kan träffa människor och kontakta förbundets styrelse och anställda för att få synlighet i sociala medier. På så sätt lär du känna representanterna för medlemsorganisationerna och det är lättare att få stödtal och nominering till förbundsmötet.
Som kandidat finns det ingen anledning att oroa sig för förbundsmötets gång. Förbundets aktörer och förbundsmötets ordförande ger instruktioner om hur förbundsmötet fortskrider och strävar efter att hålla alla delaktiga. Du får gärna fråga i förväg eller på plats, om det är en punkt eller procedur som du undrar dig över.
Efter förbundsmötet
För oss är det särskilt viktigt att hjälpa den nyinvalda styrelsen att anpassa sig mjukt och smidigt till den kommande mandatperioden. Efter förbundsmötet kommer vi att samla in kontaktuppgifter från den nya styrelsen och informera om datum för introduktionen i december. Introduktionen pågår vanligtvis några dagar och förbundet ersätter boendekostnaderna för de styrelseledamöter som kommer från andra orter för introduktionen.
Förutom introduktionsdagarna hjälper förbundents aktörer dig gärna med övriga frågor. Du får gärna kontakta oss redan innan introduktionsperioden!
I januari börjar den nya styrelsen arbeta med förbundets personal. Januari innehåller fortfarande mycket introduktion till verksamheten. Att vara med i förbundets verksamhet kräver ingen flytt till Helsingfors, utan alla kan arbeta i styrelsen från sin hemort.
OLL stöder kandidaterna
OLL:s styrelse diskuterar gärna ansökningsprocessen med alla som är intresserade av att söka till styrelsen. Före förbundsmötet kan styrelsekandidaterna använda OLL:s kanaler i sociala medier och e-postlistor som stöd för sina kampanjer.
Om du har frågor angående OLL:s verksamhet, styrelsens arbete, kandideringsprocessen eller något annat, får du gärna kontakta antingen arbetsutskottets medlemmar eller generalsekreteraren. Styrelsemedlemmarna svarar också gärna på frågor om styrelsens arbete och uppgifter. Förbundets anställda berättar gärna mer om de arbetsuppgifter som de ansvarar för. Kontaktuppgifterna hittas på vår webbplats.
Fantastiskt att du är intresserad av att ställa upp som kandidat!
Sidan senast uppdaterad 3.6.2025