Tiedote: AllMaleSportsista  AllSportsiin? – Tasa-arvoa urheilujournalismiin ja sen yli

26.10.2017 // 12:53

Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, mikä osuus Suomen urheilu-uutisoinnista keskittyy miesurheiluun ja mikä naisurheiluun? Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) teki pistokokeen, jossa se selvitti missä suhteessa naisista ja miehistä uutisoidaan kaupallisissa urheilu- ja sanomalehdissä.  Kokeesta selvisi, että yhden päivän uutisista 57 käsitteli miehiä ja 6 naisia.  Tämä on hälyttävä luku, joka kaipaa osakseen huomiota.

Uutisoinnin tasa-arvoistuminen olisi kädenojennus naisurheilijoille ja tasavertaisemmalle urheilumaaimalle. Näkyvyys medioissa vaikuttaa esimerkiksi suoraan siihen, kuinka paljon yritysyhteistyökumppaneita urheilijalla on ja sitä kautta myös urheilijan toimeentuloon. Mikäli emme aktiivisesti herätä asiasta keskustelua, ei tämä asia tule muuttumaan.

OLL haastaa juuri sinut mukaan tasa-arvokampanjaan. Kampanjan tavoitteena on herättää keskustelua naisten roolista urheilujournalismissa ja laajemmin urheilumaailmassa. Kampanjan tarkoitus ei ole kritisoida yksittäisiä journalistisia toimijoita vaan herättää keskustelua urheilujournalismin ja samalla urheilumaailman tulevaisuudesta.

Kampanjaan on mahdollista ottaa osaa sosiaalisessa mediassa jakamalla omia kokemuksiaan urheilumaailman epätasa-arvosta ja jakamalla vastaan tulevia sukupuolittuneita urheilukuvia tai -otsikoita hahtagillä #AllMaleSports. Kampanjan ajatus pohjautuu sosiaalisen median kampanjaan #AllMalePanel, jonka tarkoituksena oli ja on edelleen herättää keskustelua siitä, kuinka usein erilaiset johtoryhmät, paneelit ja keskustelutilaisuudet niin meillä Suomessa kuin maailmalla muodostuvat usein hyvin mies -painotteisiksi.

Kampanja on osa Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan koordinoimaa itsenäisyyden juhlavuoden 100 tasa-arvotekoa -hanketta. Kampanjoiden keskiössä on naisjohtajuuden- ja valmennuksen edistäminen. Mukaan hyväksyttävä liikunnan tasa-arvoteon tulee olla konkreettinen ja uusi toimenpide, joka lisää sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista tai parantaa naisten asemaa liikunnan ja urheilun johtamisessa ja valmennuksessa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on vahvasti mukana Suomi 100 tasa-arvotekojen tukemisessa.

”#AllMaleSports – Tasa-arvoa urheilujournalismiin ja sen yli” -kampanjaan on mahdollista ottaa osaa sosiaalisessa mediassa jakamalla omia kokemuksiaan urheilumaailman epätasa-arvosta ja vastaan tulevia tasa-arvoa väheksyviä uutiskuvia tai -otsikoita häshtagillä #AllMaleSports.

 

Seuraa ja osallistu kampanjaan Facebookissa: https://www.facebook.com/allmalesports/