10 faktaa istumisesta

Tiesitkö, että…

1. …suomalaiset aikuiset viettävät lähes 80 % valveillaoloajastaan liikkumattomina, pääasiassa istuen?

2. …nuoret aikuiset istuvat keskimäärin enemmän kuin keski-ikäiset?

3. …istumisen lisääntyminen alkaa jo alakoulussa?

4. …runsaasti istuvilla on muita useammin ylipainoa, tyypin 2 diabetesta, metabolista oireyhtymää ja sydän- sekä verisuonitauteja? Heillä on myös suurempi ennenaikaisen kuoleman riski.

Istumiskuva_Nhamo ja Ville

5. …säännöllinen kuntoilu ja terveellinen ravitsemus eivät pysty kokonaan poistamaan runsaan istumisen aiheuttamia terveyshaittoja?

6. …yhtäjaksoinen, pitkäkestoinen istuminen on haitallisinta? Sen haittoja voi vähentää jo pelkästään säännöllisesti hetkeksi ylösnousemalla

7. …pienetkin tauot istumisessa ovat hyväksi terveydellesi? Tauot mm. aktivoivat lihaksia, vilkastuttavat aineenvaihduntaa ja virkistävät mieltä. Istumisen vähentäminen ei vaadi suurta elämänmuutosta, mutta sillä on merkittäviä terveydellisiä vaikutuksia.

8. …pienellä puuhastelulla ja istumisen vähentämisellä voit saada päivään enemmän aktiivisia minuutteja kuin pelkän 30 min kuntolenkin tekemällä?

9. …istumisen muodoista television katselu näyttää olevan erityisen haitallista? Vietämmehän television ääressä helposti paljon aikaa ilman, että nousisimme välillä ylös, ja television katseluun voi liittyä muita huonoja tapoja, esimerkiksi napostelua.

10. …painonpudotus voi onnistua paremmin istumisen määrää vähentämällä sekä kasviksia ja hedelmien syöntiä lisäämällä kuin esimerkiksi kuntoilua lisäämällä sekä kovaa rasvaa vähentämällä? Mikä tapa sopisi Sinulle?

Lähteet: tutkija Pauliina Husu, UKK-insituutti ja vt. erikoislääkäri Harri Helajärvi, Paavo Nurmi -keskus